Zakatku dan doanya..

Firman Allah SWT : "Sesungguhnya zakat-zakat itu hanyalah untuk orang-orang faqir dan orang-orang miskin, para a'mil yang menguruskannya, orang-orang yang mua'llaf yang dijinakkan hatinya, hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, orang-orang yang berhutang, untuk (dibelanjakan di) jalan Allah dan untuk orang-orang musafir (yang terputus perbelanjaan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum tersebut ialah) Sebagai satu ketetapan yang diwajibkan dari Allah. Dan (ingatlah), Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana." (Surah At-Taubah : 60)

Sahabat-sahabat sekalian. Hari ni dah masuk 24 Ramadhan. Rasanya macam pantas sangat masa berlalu. Sedar tak sedar..24 hari dah Ramadhan kita lalui. Berbuka, bersahur, tadarus, terawih, qiyamullail dan sebagainya. Semuanya untuk bekalan kita ke sana..mati..

Kita ikat perut sepanjang hari dengan berlapar dan dahaga. Kita jaga anggota dan pancaindera supaya turut berpuasa bersungguh-sungguh. Bukan itu saja, syahwat (keinginan) pun kita kawal serapi mungkin. Semuanya kerana taatkan perintah Allah dan Rasulullah SAW. Tapi pesan Ana buat diri dan sahabat-sahabat sekalian, ibadat zakat jangan dilupakan..

Kita semua tahu zakat merupakan rukun Islam yang keempat. Ia adalah kewajiban bagi yang mampu. Sebenarnya, dari segi bahasa perkataan Zakat itu bermaksud membersihkan dan mengembangkan. Manakala dari sudut istilah pula ia bermaksud Sejumlah harta tertentu yang diwajibkan Allah untuk diserahkan kepada orang-orang yang berhak..

Hampir 5 tahun berlalu..

Pagi tadi Ana ke Al-Rajhi bank untuk sedikit urusan. Kebetulan orang tak ramai pula waktu tu. Lega Ana. Jadi sementara menunggu urusan Ana tu diselesaikan oleh pihak bank, Ana belek-belek pamplet yang sedia ada kat kaunter depan tu. Tiba-tiba mata Ana tertumpu pada satu kalendar yang berada di sebelah kiri Ana.

Ana amat-amati kalimah arab yang tertulis pada kalendar tersebut. Semakin lama Ana amati, semakin Ana mengingati sesuatu...Sesuatu yang berlaku 5 tahun lepas...

Ramadhan, Masjid Muhammadi, Kota Bharu..

"..Assalamualaikum tokk..ni zakat saya tahun ni..sudilah tok terima sekadarnya.." ucap Ana..Sejumlah wang di tangan Ana tadi mula berpindah milik. Dua belah tangan seorang tua yang usianya hampir seabad mula menyambut. Terketar-ketar tangannya. Uzur benar dia. Ana memandang wajahnya. Berkedut. Tak jauh beza dengan arwah Nenda Ana. Kecil molek..cuma bezanya dia lelaki, arwah Nenda Ana perempuan.

Ana memandang lagi padanya. Ana tengok ada air jernih pada kelopak matanya. Mula bergenang keluar dari anak matanya yang nampak agak pudar kebiruan. Mata seorang tua yang lebih dulu melihat dunia...

Pelan-pelan beliau mengucup pemberian Ana tadi. Lama-lama.. Kemudian sambil mata basahnya melihat anak mata Ana, dia mula membaca :

أجرك الله فيما أعطيت وبارك الله فيما أبقيت وجعله لك طهورا

"..Amin.." katanya. Ana sambut pula .."Amin Ya Allah..". Terharu Ana..terharu dengan doa yang diucapkan oleh seorang tua pemilik mata yang basah..

Sebenarnya, Ana bukan sahaja terharu dengan nasibnya, tetapi terharu dalam tidak tahu..tak tahu doa apa yang diucapkannya untuk Ana itu...Sungguh! Lagipun doanya itu seakan-akan bisikan sahaja..kurang jelas didengar..

Mencari-cari bisikannya..

Hampir 5 tahun setelah perjumpaan Ana dengannya di Masjid Muhammadi itu, Ana mencari-cari apakah doa yang diucapkan olehnya setiap kali zakat dihulurkan padanya. Ana pula ketika itu tidak pula bertanya padanya. Bimbang kalau-kalau mengganggu masanya yang asyik membaca Al-Quran.

Tapi pagi tadi...Ana yakin sangat, doa itulah yang selalu diucapkannya pada Ana selama ini...Doa ketika menerima zakat!

Subhanallah..mata Ana mengamati setiap baris-baris doa tersebut. Sangat mulia dan benar.. Doa kudus dari seorang yang amat mengharapkan kepada Ana untuk memberi ketika ada. Itupun dengan seizinNya..Di saat itu juga Ana dapat rasakan beliau membalas lebih dari apa yang Ana telah laksanakan untuk hajatnya..padahal Ana hanya memberi kertas-kertas yang tidak bermakna (jika tidak diinfaqkan pada jalanNya) padanya..

Doanya untuk Ana : " Semoga Allah mengurniakan kebaikan yang tidak putus-putus kepadamu di atas apa yang telah engkau berikan, dan semoga Allah mengurniakan keberkatan yang tidak putus-putus terhadap apa yang tinggal padamu, dan semoga pemberianmu itu menjadi sebagai penyucian buat dirimu.."

Subhanallah..Kabulkanlah doanya Ya Allah..Amin.

2 Comments:

  1. Anonymous said...
    thank you. paid my zakat. really feel great about it (for my first time paying my own zakat. do write more.
    Anonymous said...
    You are lucky. I always wish ppl would pray for me like that. Hmm.., I never paid zakat by my own. Usually my dad paid for me. So, I don't know that kind of feeling.

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds