Jangan lupa Doa ye..

Assalamualaikum Sahabat-sahabat sekalian. Harapnya sentiasa tenang dalam Zikrullah. Lebih-lebih lagi di bulan yang penuh kemuliaan dan keberkatan ini. Ramadhan Al-Mubarak.

Kali ini ringkas je Ana menulis. Nak berkongsi dengan sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian satu doa yang amat elok kita baca waktu kita menunaikan Zakat pada 8 asnaf yang telah kita sedia maklum tu. Sebenarnya doa ini dinaqalkan dari hadith Rasulullah SAW yang telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah (Allah merahmatinya).

Bersabda Rasulullah SAW :


أذا أعطيتم الزكاة فلا تنسوا ثوابها أن تقولوا : أللهم اجعلها مغنما ولا تجعلها مغرما

Maksudnya : "Apabila kamu menunaikan Zakat, janganlah kamu lupa ganjarannya dengan mengucapkan : Ya Allah, jadikanlah ia (Zakat) bertambah dan jangan jadikan ia berkurangan." (Riwayat Ibnu Majah)

Di dalam kitab Fiqh الدقائق لأولى النهى menyebut, perkataan مغنما di atas adalah bermasud مثمرة (bertambah atau bercambah) manakala perkataan مغرما pula membawa maksud منقصة (berkurangan).

Bagi penerima Zakat pula hendaklah turut sama mendoakan agar pemberi Zakat tersebut sentiasa di dalam keberkatan dan Redha Allah SWT.

Antara doa yang dianjurkan oleh para Ulama' seperti yang telah disebut di dalam kitab-kitab Fiqh antaranya المغني oleh Ibnu Qudamah ialah :


أجرك الله فيما أعطيت وبارك الله قيما أبقيت وجعله لك طهورا

Maksudnya : " Semoga Allah mengurniakan kebaikan kepadamu di atas apa yang telah engkau berikan, dan semoga Allah mengurniakan keberkatan terhadap apa yang tinggal padamu, dan semoga pemberianmu itu menjadi sebagai penyucian buat dirimu."

Selamat Beramal. Salam Ramadhan Al-Mubarak.

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds