Mati!

Firman Allah SWT : "Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.Dan sesungguhnya pada hari kiamat nanti segala pahalamu akan disempurnakan. Barangsiapa dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga maka sesungguhnya dia telah mendapat kejayaan yang sebenarnya. Dan tiadalah kehidupan di dunia ini melainkan kesenangan yang memperdayakan" ( Al-Imran 185 )

Sahabat-sahabat sekalian.Rasanya sudah lama tidak menulis begini.Panjang-panjang dan lama-lama.Kesibukan harian di samping travel ke sana-sini membataskan penulisan baru untuk tatapan bersama.Minggu depan pun Travel lagi.Ke Algeria InsyaAllah.Doakanlah segala urusan ini di bawah RedhaNya.

Kali ini, marilah kita sama-sama menghayati apa yang telah difirmankan oleh Allah SWT tentang penghujung bagi satu kehidupan iatu Mati.

Mati adalah wajib bagi yang bermula dari tiada kepada ada.kalau dihimpunkan kematian yang berlaku dalam kehidupan kita,entah berapa banyak kematian yang telah kita saksikan. Ibu,ayah,nenek,moyang,sahabat,jiran,anak dan sebagainya.Terlalu banyak.Seolah-olah kematian itu membesar bersama babak-babak setiap kehidupan kita.Terlalu matang kita untuk mendengar dan menghadapi satu kematian.Cuma yang belum kita rasai ialah kematian itu sendiri.

Bila kematian itu datang? Bagaimana sifatnya? Bentuknya dan rasanya?

Pasti persoalan di atas menjadi satu bebanan yang tak pernah terhurai.Ia satu rahsia Allah SWT terhadap urusan makhluk ciptaanNya yang bernama Ruh. Rasulullah SAW pernah ditanya : Bagimanakan Ruh itu? Sifatnya? Rupanya? Maka Baginda menjawab dengan wahyu yang diturunkan padanya : "Mereka bertanya kepadamu Wahai Muhammad tentang Ruh. Katakanlah bahawa : Ruh itu termasuk di dalam urusan Tuhanku. Dan tiadalah kamu diberi ilmu tentang Ruh itu kecuali sedikit." ( Al-Isra' 85 )

Seolah-olah kematian itu adalah satu rahsia yang sangat rahsia,terpendam dalam tanpa satu hakikat yang jelas. Ia milik Allah SWT.Namun ia bersifat wajib,bertempoh,mengunjungi,menyelinap masuk ke dalam makhluk untuk keluar kembali samaada dalam keadaan "wahai jiwa yang tenang,kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya,masuklah kamu ke dalam jemaah hamba-hambaKu,dan masuklah ke dalam SyurgaKU" ( Al-Fajr 27-30 ) " atau sebaliknya.

Yang paling menjadi keutamaan bagi kita ialah apakah kita telah bersedia untuk merasainya serta menghadapinya? Hidupkah hati kita untuk sebuah kematian atau masih matikah hati kita untuk menghadapi sebuah kematian yang akan mendatang? Berkata Sayyidina Ali Kwj : Ramai yang tidur (mati) ketika hidup tetapi mereka jaga (hidup) setelah mati!Seolah-olah Ruh yang tidak berdaya tanpa jasad dan jasad yang tidak bermakna tanpa Ruh.

Marilah kita sama-sama mengingati tetamu yang akan menziarahi kita ini.Yang akan berkirim salam berupa kesakitan dan keuzuran,bertamu dengan kenazakan dan pulang dengan meninggalkan tangisan dan ratapan. Satu Hadis yang diriwayatkan oleh At-Tirmidzi yang bermaksud : "Perbanyakkanlah kamu mengingati satu saat yang memutuskan segala kelazatan" - iaitu mati.

Perbanyakkanlah kita mengingati saat itu.Bersedialah kita dengan mula menghitung butir-butir dosa yang menggunung untuk disucikan dengan istigfar sepanjang hayat.Mudah-mudahan diampunkan oleh Allah yang Maha Pengampun.Lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan yang mulia ini.

Aduhai Sufyan Athauri..

Seorang Tabiin yang merupakan murid kepada Abdullah bin Mas'ud iaitu Sufyan Athauri (Semoga Allah melimpahkan Rahmat kepada keduanya)telah menghitung-hitung butiran dosanya sepanjang ingatannya maka terhasillah padanya jumlah dosa yang pernah dilakukan olehnya ialah sebanyak 21 ribu dosa. Maka bercucuran air matanya sambil berbisik : "Ini adalah pada hitunganku.Apatah lagi yang aku terlupa untuk menghitungnya tetapi dihitung oleh Allah yang Maha Menghitung". Berazamlah Sufyan Atthauri untuk beristigfar bagi setiap dosanya itu.Lantas apabila beliau mula beristigfar bagi setiap dosanya tersebut,maka teringatlah pula ia terhadap dosa-dosa lain yang pernah dilakukan. Subhanallah!

Apakah kita mempunyai mata hati sebegini?Atau kelopaknya masih tertutup dengan pasir-pasir dosa yang mengeraskan jiwa.Menangislah!

Kata Ulama' : "Menangislah!Menangislah mengenangkan dosa-dosamu dan sekiranya kamu tidak mampu untuk meratapi dosa-dosamu itu, menangislah KERANA KAMU TIDAK MAMPU MENANGIS TERHADAP DOSAMU..

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds