Firman Allah SWT : (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dan yang salah.Oleh itu sesiapa di antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya) maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka dan menggantikannya) sebanyak hari yang ditinggalkan pada hari-hari yang lain.(Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur. ( Al-Baqarah : 185 )

Ramadhan dah mula masuk ke sesi kedua.Sesi Margfirah ataupun keampunan.Walaupun di sana terdapat para Muhaddith yang mendhaifkan Hadith ini, Ana tidak mahu membahaskannya dari sudut kedudukan Hadith.Cuma mahu mengingatkan diri tentang Ramadhan yang hampir meninggalkan kita..

Ia akan berlalu.Seperti saat Ana menaip maksud Firman Allah di atas.Bukankah ia berlalu bila ana mula menaip perkataan yang sahabat-sahabat sedang baca sekarang. Sangat pantas.

Begitulah Ramadhan. Telah 17 hari meninggalkan manusia. Padanya menjanjikan emas-emas yang tak terkutipan.Pelbagai nasib yang telah terhasil dan terkumpul bagi setiap diri. Ada yang meraih keuntungan berganda dan tak kurang yang sebaliknya.

Tundukkanlah kepala dan hitunglah..

Sahur kita,puasa kita,tadarus kita,tazkirah kita,berbuka kita,terawih kita,witir kita dan lain-lain lagi yang dah kita isi..firdauskah?atau dar-assalam kah? Mudah-mudahan itulah yang dikurniakan hasil penyertaan kita dalam Ramadhan walaupun ia bukan qasad bagi hati..kerana tiada tujuan yang utama dalam pengabdian makhluk melainkan untuk mendapat RedhaNya.

Hanya sebelah matamu wahai Ulama'..

Ketika di Ardul Kinanah, Ana pernah terbaca satu kisah Ulama Bani Israel yang beribadat tanpa henti hatinya mengingati Allah. Lantas Allah mengurniakan Jannah kepadanya dengan Redha.Tapi Ulama itu menolaknya! Mengapa?

Sebenarnya Ia ingin ke Jannah dengan titisan jerih payah ibadahnya!

Lantas Allah mengizinkan Ibadahnya dikira. Setelah dikira dan diperhalusi amalannya, maka Allah memerintahkan Malaikat mencampakkannya ke Jahannam!

Tertanya-tanya kita! Mengapa begitu nasib yang diterimanya? Bukankah dia termasuk di dalam ahli sujud? Bermakna dia juga ahli rukuk (patuh)! Kerana sujud itu lebih rendah daripada rukuk..Sujud yang bertaut antara jasad dan hati. Bukan sujud jasad sedangkan hati berdiri..ujub dan riak. Tapi mengapa demikian nasibnya?

Ketahuilah..Jannah bukan sebab amalanmu tapi kerana RedhaNya!

Hanya untuk membalas nikmat sebelah matamu pun belum mampu...oleh itu, mintalah dikasihaniNya.Setiap detik.

Sibuk dan sibuk..

Ana seluk poket mencari-cari qirsh untuk tiket metro ke Mar Girgish (di mana terletaknya masjid Amr Ibn Al-As). Seperti biasa..berdiri! Terlalu ramai yang menggunakan Metro.Ke sana-sini. Ia adalah rutin.Setiap hari metro menjadi wasilah menyampaikan hajat-hajat mereka.

Jika ada sejuta manusia bermakna paling kurang sejutalah hajat mereka.Belum lagi dicampur hajat yang kedua dan ketiga. Subhanallah!Berapa agaknya jumlah hajat yang naik ke langit setiap detik ketika doa dibisikkan dengan suara yang rendah-rendah dengan tangan yang diangkat tinggi-tinggi? Tak terkira banyaknya...Sempurnanya Allah..

Teringat akan satu Syair Arab yang menyebut : نغدو ونروح لحاجاتنا وحاجات من عا شا لا تنقضى

Maksudnya : " Kita disibukkan pagi dan petang dengan hajat-hajat kita.Sedangkan hajat bagi orang yang hidup itu tidak pernah habis-habis."

Begitulah makhluk.Sentiasa berkehendak.Memerlukan kepada Allah Yang Maha Mengurniakan terhadap hajat-hajat yang tak pernah habis-habis.

Tahun 80-an dulu orang sanggup jual tanah getah pusaka untuk beli kereta Proton Saga. Sambil dia berjanji pada dirinya sendiri yang dia takkan tukar kereta lagi. Janji yang sungguh-sungguh..Tapi awal 90-an Proton Iswara mula menghantui tidurnya. Bukankah hajat itu tak pernah hilang.Ia akan sentiasa ada selagi kita bernyawa!

Tinggal lagi bagaimana hajat itu dipandu dengan Syariah. Dikawal Wasatiyyah dan disemai Zuhud agar hajat-hajat kita menjadi pahala. Allah lah yang menentukan segalanya. Kita terima dariNya dan bersangka baik sentiasa.Pasti Dia mengetahui apa yang terbaik.

Berkata Syeikh Ibnu Ato'illah dalam kitabnya Al-Hikam : عبدى اطعنى فيما امرتك ولا تعلمني بما يصلحك

Maksudnya : " Wahai HambaKu, taatilah semua perintahku dan janganlah kamu mengajar kepadaKu apa yang baik bagimu."

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds