Tepung Bungkus

Petang semalam hujan lagi. Lebat.

Membasahi pohonan yang menghijau. Hujan yang tidak bersendirian. Bergabung dengan angin yang meribut.

..ruuuurrr...ruurrr... bunyinya.. meribut, kuat, ganas!

Ana capai pisang goreng yang masih panas di dalam pinggan. Angkat dan renung. Seakan ada asap yang menipis..kemudian hilang ditelan angin yang menderu kuat.

..ruuuurrrr...ruuurrr...bunyinya lagi..

Diam-diam Ana bermonolog :

Goreng Pisang..dan

Gorenggg Pisang...dan

Gorengggg Pisang...dan

Mak Ana...goreng pisang..dan

Mak Ana..goreng pisang..dan

Mak Ana..goreng pisang..dan

Mak Ana Syarifah Akmal Syed Salleh..dan Goreng Pisang..!

Ye! Mak Ana dipanggil "Tuan Akmal goreng pisang"!

Semata kerana Nenda Ana besarkan anak cucu dengan hasil menjual goreng pisang!
........................................................

Kata Mak : " Dulu mase mami sekoloh..saing-saing semua panggil Mami Goreng Pisang..Sebab Cik goreng pisang pasor.." ( Dulu masa Mami sekolah, kawan-kawan gelar Mami ni goreng pisang sebab Nenda kerja goreng pisang kat pasar)

Cerita Mak Ana pada kami. (Ana, adik Mimah, adik Abu dan adik Hazim).

Sama macam Ana lah!
Ana ingat lagi, Harun yang selalu naik basikal dan keliling kampung pun panggil Ana..Tepung Bungkus!!

Mengapa?

Sebab Nenda buat tepung bungkus dan jual.. sejak tu..Ana tak suka Harun. (Masa kecil-kecil dulu la).

Mari Ana cerita :

Dulu..
pagi-pagi..Ana kayuh basikal bersama raga berisi tepung bungkus ke kedai-kedai kat balik ulu*. Tinggal 10 bungkus,10 bungkus kat kedai-kedai. Kalau hari Jumaat, Ana kayuh basikal ke rumah murah Kuala Berang, tempat kelas pengajian agama wanita.

Jauuhh!
Dalam 3 batu jugaklah. Ana kayuh basikal, Nenda jalan kaki. Kami bergerak pelan-pelan. Kadang-kadang kalau motor lalu, harap benar dia tumpangkan..

Sampai kat surau, Nenda akan bersila depan tepung bungkus sambil dengar kelas pengajian agama yang disampaikan oleh Ana. Kelas Tafsir surah Yaasin.

"..Cik ku, mintok 3 riya*.." Kata salah seorang muslimat pada Nenda.

Cepat-cepat Nenda masukkan tepung bungkus dalam plastik. Elok-elok Nenda serahkan..Bertukar tepung bungkus tu jadi duit 3 Riya..

"...Yang mengajor tu..cucu saya Rushidii*.." Kata Nenda sambil tersenyum pada jemaah surau. Senyum Bangga!

Bangga kerana cucunya bukan penjual tepung bungkus.
Bangga kerana cucunya boleh membaca.
Bangga kerana cucunya sempurna pelajaran.
Bangga kerana cucunya bukan sepertinya...
................................

Ana tak dapat ingat kenangan sebegini.
Kenangan yang akan membuatkan Ana berhenti sejenak untuk mengatur sebak di dada.
Ana terlalu rindu untuk kembali kepada semua itu.
Merenung mata tuanya..mengucup tangan dan dahinya..
pipinya..
dan tidur di atas ribaannya..

Ada sekali tu..Ana bawak Nenda kat Taman Buaya Pantai Cahaya Bulan, Kelantan. Masa tu bulan puasa. Pengunjung takda pun. Yang ada, kami berdua saja.

Ana dukung Nenda dari satu tempat ke satu tempat. Kami tengok buaya!
Masa kecil-kecil dulu Nenda pernah cerita tentang binatang-binatang.
Bergurindam pun ye. Gurindam Tok Tok Merah namanya.

Nenda bergurindam : " Tok Tok Merah..takdok Tok tokleh Kedaroh.."

Teringat pesanan Nenda :

" Jangang makang tindih bayang. Kang lekat kang." (Jangan makan membelakangi cahaya. Kerana bayang-bayang menyebabkan gelap pada makanan.Bimbang lekat nanti)

" Kalu nok nnamboh..jangang perabis nasik dalang pinggang." (Jika nak tambah nasi, jangan licinkan nasi kat dalam pinggan yang ada. Bakikanlah walaupun sesuap)

" Jangang nengung depang makanang.." (Jangan termenung di depan makanan)

" Kalu Tido kene lapik kain. Payoh kene hikmat orang.." (Waktu tidur, lapiklah kain sehelai kat pembaringan kerana mengikut petua orang-orang lama, sukar terkena sihir. Mungkin sihir berbentuk serbuk/minyak yang ditaburkan di pembaringan)

"..Jangang wi dang matahari tindih tubuh. Lemoh badang." ( Bangun pagi tu jangan sampai matahari mendahului naik kerana badan akan cepat lemah akibat tidur banyak)

" Jangan tido lepas subuh..kahat rezki.." (Jangan tidur kembali selepas waktu subuh. Sepatutnya waktu tersebut kita perlu memulai sebarang usaha. Kahat rezeki bermaksud : payah rezeki nak mendekati)

" Ada pitih tu..peking-peking la sikit.." ( Ada duit, jangan boros! Berjimat-cermatlah..)

" Jangan baloh dengan orang Diee.." (Jangan bergaduh dengan orang Diee..)

Dan banyak lagii..

Sungguh!
Terlalu banyak yang nak dikenangkan dan disimpan untuk pelajaran berguna di masa akan datang. Sungguh ajaran Nenda sentiasa dalam ingatan..selamanya..
.........................................................

* Ulu - Nama Teluk atau bahagian-bahagian kat kawasan dalam kampung.

* Riya - Loghat Terengganu yang bermaksud ringgit.

* Rushidii - Cara sebutan Nenda terhadap nama Ana.

5 Comments:

  1. Anonymous said...
    Salam, kerana ajaran Cik, Akhi di sini..menyampaikan ajaran beliau buat tatapan dan pengajaran semua...
    Semoga perkongsian Akhi ni sampai buat Cik di sana...
    Anonymous said...
    salam..didikan yang penuh dengan seribu pengajaran buat semua.moga2 bersama- sama peroleh manfaatnya.Al-Fatihah buat nenda Tuan Sharifah...
    Sufifaqir said...
    Waalaikumsalam.Terima Kasih di atas pandangan Dr.Semoga Doa Dr. dimakbulkan Allah.Ana amat menghargainya. Doakanlah Cik sentiasa.
    Sufifaqir said...
    Alfatihah juga buat orang-orang tua kita yang telah medahului kita.Telah banyak ingatan dan ajaran mereka utk kita sampaikan kepada generasi seterusnya.Semoga Alah menemukn kita kembali d sana bersama insan-insan tercinta.Terima kasih Ana ucapkan buat anda.Alftihah buat Nenda tecinta.
    nunwowro said...
    selayaknya insan mulia ini drindui..
    merekalah pemilik hati penuh cinta dan rindu ini selepas Allah dan rasulNya..
    smoga derita rindu ust terubat..
    "ya Allah aku sedekahkan amal kebajikanku, sujud rintihku, basah zikirku menyebut nama2Mu yang mulia, dan segala yg baik dariku untuk nenda yg amat aku rindui ketika ini..."
    smg diberikan syifa' kpd ust dan semua.

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds