Salam Ramadhan

Kereta rosak lagi..

Dah cuba start berkali-kali..
berkali-kali jugalah hampa..

"..."
Ada helaan panjang dari Ana.
Helaan dalam keletihan.

Seingat Ana selepas hantar kitab-kitab ke Usj 4 pagi tadi, tiada masalah yang berlaku. Lancar je perjalanan Ana. Tapi sekarang tak mahu hidup dia.

Pelan-pelan Ana bermonolog :

" Bateri ke?"

" Minyak Abis kot.."

" Dalam gear agaknya..patut tak hidup.."

Dan macam-macam telahan Ana buat.
Namun tiada sebarang kesimpulan..

Menapak Ana ke sana sini mencari bantuan.
Dalam diam Ana akur..

"..Ni ujian pembuka Ramadhan agaknya .."

Ye..Ujian dariNya.

Sesekali kereta rosak akan mengajar kita menghargai kesusaha orang yang menapak ke sana-sini.

Menahan bas dan teksi di bawah terik mentari.

Bak kata sepupu Ana, Haji Din :

" Anta diuji kereta rosak..orang lain diuji takde kereta pun Syeikh.."

Benar sungguh kata beliau. Mengingatkan agar kita sentiasa bersyukur dalam semua keadaan. Alhamdulillah..

Akhirnya :

" Bang..boleh tumpangkan saya ke Bangi?"

Angguk!

Alhamdulillah..
...........................

" Beza Syurga pertama dengan Syurga kedua umpama sebentuk cincin di padang pasir. Jauh benar beza antara keduanya tu kan?.." Tanya Mejar Jamil pada kami.

Mengangguk-angguk kami. Membenarkan cakapnya.

Seronok mendengar mereka berbual.
Apatah lagi bila topik Syurga yang dibincangkan malam ni.

Ni lah rutinnya kami kat Bangi ni. Hampir setiap malam dari 10.30 malam sampai 11.30 (kadang-kadang terlajak ke 12.00 malam) kami membincangkan hal-hal kematian, Syurga, Neraka dan apa-apa peringatan agama yang boleh membantu memotivasikan hati. Tempatnya bukan kat surau. Tapi kat kedai Haji Zahrim, tauke restoran Roti Puri. Alhamdulillah.

Sesekali Ana terganggu dengan asap rokok yang dihembus ke udara.
Berkepul-kepul racun itu di udara yang akhirnya menjunam menyerang dada.
Bayangkan dalam 4 orang semeja, Ana menghadapi 3 perokok yang menyesakkan dada Ana.
3 lawan 1! sekaligus!

Sungguh Ana cuba menahan nafas.
Cuba mencari-cari ruang sedutan udara sedalamnya sebelum asap yang berkepul itu menerjah muka lagi.

Ana memang anti rokok!
Dan Alhamdulillah tidak pernah merokok.

Dan jika ditanya pada Ana apa pandangan Ana pada rokok?
Jawabnya : Haram.
....................

Sekarang Ana di atas katil.
Menghadap laptop kesayangan Ana.
Menaip-naip huruf cantuman membentuk kalimah lantas menjadi ayat-ayat yang sahabat-sahabt dapat baca sekarang.

Sebenarnya..menulis ni..memerlukan masa yang cukup dengan disertai perasaan halus yang mendalam. Penulisan yang datang dari hati akan memberi kesan yang berbeza dengan penulisan yang sekadar memenuhi masa terluang.
Namun Ana sekarang ini benar-benar dihimpit masa. Kewajipan menuntut agar masa mohon dilebihkan.

Benarlah seperti kata pepatah arab :

"Waktu itu umpama pedang. Jika kamu tidak memotongnya, maka ia pasti memotong kamu."

Ana dah banyak dipotong.
Yang akhirnya Ana tidak mampu lagi membuat apa yang Ana suka seperti menulis dan membaca. Namun Ana yakin, ia akan selesai sedikit masa lagi.

Doa qudus dari sahabat Ana pohonkan.
Doakanlah agar kita semua mendapat keberkatan dan ketenangan.
Apatah lagi dalam menyambut Ramadhan Al Mubarak yang berkat ini.
Sebelum Ramadhan bertamu,
Izinkan Ana yang faqir ini menyusun sepuluh jari,
memohon ampun dan maaf dari sahabat-sahabat semua atas silap dan khilaf Ana di sepanjang kita berhubung di sini. Ana berbangga mempunyai sahabat-sahabat tercinta yang sentiasa mengambil berat pada perkembangan Ana di sini. Hanya Allah SWT sahajalah yang dapat membalasnya dengan sebaik balasan.

Jazakumullah dan Salam Ramadhan dari Ana buat anda yang tercinta.

- Sufifaqir-

5 Comments:

  1. abid_sakina said...
    salam ramadhan al-kareem~
    bermulanya madrasah ramadhan yg insyaAllah mentarbiyah diri & akn memberi 1001 pengajaran..
    firdauskhalil said...
    Salam Ramadan buat Ustaz.. Moga ramadan kali ini lebih baik dari tahun lepas..
    along_ieza said...
    Ramadhan kareem... moga sama-sama dapat mengecapi kenikmatan beribadah kepada Allah...
    Anonymous said...
    Salam Ramadhan

    semoga Ramadhan tahun ni lebih manis dari yg lepas..

    hehe
    innerinspiration said...
    syeikh tukar keta baru la. tukar kereta dulu. pastu insya Allah dapat zaujah pulak - serul

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds