Kampung

Dua tiga kali Ana taip perkataan dan susun ayat-ayat untuk artikel ni. Tapi kejap-kejap Ana padam semula. Ana taip lagi. Pun padam jugak.

"..Aduuhh, nape ni.." Bisik Ana.

Macam serba tak kena nak menaip kali ni. Padahal Ana bukannya tak biasa menaip. Dah hampir 40 artikel dah Ana kongsi dengan sahabat-sahabat blog. Dah dibukukan pun.

Tapi kali ni macam tak kena banyak benda.

Ana berhenti jap menaip..

.......................................................................................... (lama-lama).

"..Okey! Kali ni Ana taip betul-betul. "

Ana nak menaip tentang perasaan Ana yang sedang rindu pada kampung halaman..:

Ana anak kampung..besar dan belajar cara kampung. Hidup suasana kampung dan bermain cara kampung. Kalau nak susun cerita tentang hidup Ana kat kampung, Ana hampir tak dapat menyusun dengan tersusun di saat ni. Semuanya kerana hati Ana sedang merindui kampung. Otak lebih laju dari jari untuk merakam semua yang tergambar kat kampung. Tapi Ana akan cuba susun dalam bentuk tajuk kecil..

Begini ceritanya..

Masa kecil-kecil dulu, Ana akan bangun pagi-pagi lagi. Nenda kejutkan solat subuh. Terkebil-kebil Ana berjalan sambil mata buka sebelah, tutup sebelah. Pelan-pelan turun 3 anak tangga kayu kat dapur. Ambil wuduk dan tunaikan solat. Lepas dengar Nenda berzikir :

"..Subhanallah...Walhamdulillah... Alahuakbar .."

33 kali kat sejadah warna biru tua, barulah telinga Ana sayup-sayup menangkap doa Nenda :

"Ya Allah Ya Tuhanku, Ampunkanlah dosa hambamu ning..
Dosa kedua ibu bapa hamba...
Dosa anak cucu hamba..
D..o...s...aaa........

...........................

" Dieeee...bangung makanggg...."

Ruh terus masuk ke jasad!

Ana terkejut (terbangun). Nenda kejutkan sekali lagi rupanya selepas Ana tertidur waktu Nenda baca doa tadi.

Cepat-cepat Ana basuh muka sekali lagi. Kemaskan ikatan kain pelikat. Kemudian bersila depan Nenda. Kami sarapan pagi kat lambur (beranda). Macam biasa, air milo o dan roti paun cik ngoh delima. Sambil makan..sambil Nenda cerita. Cerita-cerita lama dan cerita-cerita baru.

Kadang-kadang telinga kat Nenda tapi hati kat bawah rumah.

Nape bawah rumah?

Ana simpan ikan sekila (pelaga) dalam botol yang tersusun kat bawah rumah. Nenda tak tahu. Kalau Nenda tahu Ana igak (tangkap) ikan sekila, pasti Nenda suruh lepaskan kat sungai.

Kami anak-anak kampung macam ni lah. Takde Flower Horn, takde game Mario. Kalau nak catatkan permainan kampung yang Ana sempat main dengan saing-saing (kawan-kawan) kampung..terlalu banyak. Ni antaranya :

Bela Ikang Sekila : Ikang Sekila atau ikan pelaga ni warnanya bermacam-macam. Hidup kawasan paya, air tawar dan lopak-lopak tanah berpaya. Ana ambil bakul kat dapur, kemudian campak ke tanah melalui tingkap. Bila dah dapat turun ke tanah, Ana ambil bakul tadi dan susup (sembunyi) dalam baju. Kateh (kayuh) basikal laju-laju..kami menuju ke paya pok abas. Biasanya ikan sekila ni membuat buih. Bila buka atau selak je pohon-pohon keladi dan lalang air, kita akan nampak buih memutih je terapung. Tu tandanya, ikan sekila tu ada. kalau yang buih berkarat tu biasanya dah lama la dia betapa kat situ.

Bedil Buluh : Buluh kecil dan penjoloknya kami buat dari buluh. Penjoloknya agak halus untuk ditekan ke dalam lubang ruas buluh. Bentuknya macam gobek sireh. Peluru bedil ni pula, kami gunakan surat khabar. Rendam surat khabar ke dalam besen berisi air. Bila dah basah kuyup, koyakkan sedikit dan gentel-gentel jadi bulat.Masukkan dalam ruas buluh pembedil tadi kemudian tolak (tembak) dengan penjolok. Macam senapang jugak bunyinya, Tapi tak kuat lah.

Tin 21 : Tin susu pekat manis kami susun macam piramid. Jumlahnya 21 tin. wujudkan 2 kumpulan untuk bertading runtuhkan dan susun semula tin tadi.

Main Game (Ana pun tak tahu macam mana istilah ni tercipta. Game tu sendiri kan memang dah maksudnya main) : Kami lukis atas tanah beberapa kotak untuk dijadikan tempat kaki bergerak mengikut syarat2 kotak. Gunakan juga serpihan tempayan atau bata yang pecah sebagai kor (tak tahu nak terjemah tapi macam wakil diri la)

Ziropin : Permainan utama budak-budak perempuan. Kami guna getah yang dipegang oleh 2 orang. Yang lain akan lompat getah tu dari paras tapak kaki,buku lali, lutut,pinggang,bahu dan kepala.Yang mencabarnya bila 2 orang yang pegang tu akan goyang-goyang getah tu sekuat hati untuk lompatan yang seterusnya.

Ton Nusup (sembunyi-sembunyi) : Ana memang hero main ton nusup. Sebab Ana biasanya sembunyi kat rumah sambil makan nasi. (Maaf kawan-kawan).

Senapang Buah Trobanggo : Sekeping kayu di lukis bentuk senapang dengan menggunakan arang. Kemudian dipotong mengikut lukisan tadi. Sebatang paku yang dipotong kepalanya (yang tempat kita ketuk tu) dipaku pada papan iaitu di kawasan bidikan. Kemudian hujung berus gigi yang berlubang tu, dijadikan pemetik. Ana tak nak detailkan cara nak buat senapang ni, nanti bahaya pula. Pelurunya ialah buah trobanggo ( Tak taulah kat kampung Antum panggil apa..tapi kat kampung Ana pohon ni banyak tumbuh kat kawasn kubur).

Menyelor (menyelam) : Pakai sprong dan guna pemanah yang diikat dengn getah lastik sebagai penarik panah. Biasanya menyelam kat sungai kampung, banyaklah ikan sungai yang kami dapat. Ikan baung, keli, haruan,kawang,sebarau, kise dan lain-lain.Kadang-kadang udang galah.

Ngawe (menjala pakai kelambu) : Ana biasanya mengawe dengan tokwan sepupu Ana. Namanya Mak Mandak. Kelambu tidur digunakan untuk mengawe.Dua orang akan memegang bucu kelambu dan mula rapatkan kelambu ke dasar paya. Mula bergerak perlahan dari tengah paya ke tebing.Dapatlah ikan-ikan kecil antaranya ikan seluang,ikan botok,ikan tilam,dan lain-lain.

Dan banyak lagi..

Ana tak dapat nak senaraikan semua sebab hati Ana sekarang sedang rindu kat kampung. Fikiran lebih laju dari jari..

Salam dari Ana.

4 Comments:

  1. Anonymous said...
    Alhamdulillah,ustaz dah mula menaip.Best zaman kanak-kanak.Rindu pada kawan-kawan sepermainan kan.
    NisaAffandi said...
    salam, berkongsi kisah di kampung? sungguh menarik hidup Akhi di kampung =)
    Anonymous said...
    salam. ustaz main ziropin gak???peliknye!!!ustaz la lelaki pertama saya rase main ziropin.tahniah hehehe
    annie_jane62 said...
    assalamualikum...
    hehehhe...mesti bestkan teringat masa kecil dahulu...rasa mcm nk patah balik je zaman tu...kelakar ar ustaz main ziropin....tp x pe kita cuba...stp org ade keinginan...tahniah

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds