( Dengan rendah hati Ana memohon saudara-saudari pembaca setia sekalian agar sama-samalah kita mendoakan Pakcik Lokman Bin Amrah agar dikurniakan ketabahan dan kesihatan oleh Allah SWT dari penyakit yangs edang menimpa. Berbanyak terima kasih Ana ucapkan kepada anda semua. )

Sewaktu Ayah Lutfi melihat Ana datang berziarah, serta merta air matanya gugur. Erat-erat Ana dipeluk. Seakan ada getaran sedikit pada dada kami yang bertemu. Sayu..

Tak lama, kami renggangkan pelukan.
Perlahan Ana kucup tangannya. Sungguh ada kesayuan Ana bila menatap Ayah Lutfi. Ayah angkat Ana. Dari wajahnya, Ana alihkan pula mata pada sekitar pembaringan beliau.

Bantal..
Cawan air masak..
Tasbih..
Buku-buku Doa..
Dan satu sudut kecil untuk mengambil wuduk..

Seingat Ana, bilik ni jugaklah Nek* berbaring sampai hayatnya.
Subhanallah.

Banyak yang tertera antara kami.
Sehingga kenangan-kenangan itu jika diabadikan dalam penulisan pun tak mampu untuk diterjemahkan dengan bahasa perasaan.

Dulu..
Sejak Ana bertugas sebagai Imam sementara Masjid Wakaf Tembesu, di rumah inilah Ana membesar.
Makan, minum, mandi, solat bahkan tidur pun..Di sinilahh..
Dah jadi rumah kedua Ana dah pun..

Lepas tamat imamkan Solat Zuhur kat Masjid tempat Ana bertugas tu, Ayah Lutfi yang Ana panggil Pakcik, selalu menyapa :

" Die..meh gi dumoh, mokcik ajok makang tengoh hari.."
("Die, mari ke rumah, makcik ajak makan tengah hari.")

Alhamdulillah! Boleh makan tengah hari.
Maklumlah rumah Ana jauh di Kuala Berang nun..

Naik keretalah kami berdua ke rumah pakcik.
Makan, minum, bersembang.
Kadang-kadang cakap kecil..
kadang-kadang cakap besar..

Kadang-kadang Al-Quran dan hadis yang kami bicarakan..
Pendapat Ulama itu, Ulama ini..

Kadang-kadang isu semasa,
Politik tak betul, Saddam Hussein kena gantung..

Kadang-kadang ada ketawa antara kami bila hal-hal lucu yang dibualkan..

" Kisah Die nak cari bini ni..kalu buat buku boleh jadi novel doh.."  Kata Pakcik sambil disambut ketawa dari Ana dan Makcik.

Gembira Ana dengannya.
Hilang beban yang bersarang dalam fikiran.
Jumpa dan cakap-cakap dengan Pakcik ni dah seakan jadi kewajipan pada Ana hampir setiap masa.

Kalau dah datang siang hari pun, Ana akan datang lagi jugak malam nanti. Pasti!
Seakan mencari ketenangan dan kasih pada beliau. Dan beliau pula macam biasalah, sentiasa menyambut dan menggembirakan. Maklumlah pakcik seorang yang periang dan tempat Ana meminta nasihat. Makcik pun begitu juga.

Dulu Ana masih ingat..
Waktu ada hal-hal peribadi yang Ana nak kongsikan,
Padanya jualah Ana luahkan.
Dan Pakcik Makcik sentiasa bersedia
Jadi pendengar yang baik buat Ana.
Tak sikit panduan dan nasihat yang beliau berikan. Apatah lagi beliau berdua cukup kenal Ana.

Dulu..
Ana masih ingat..
Waktu Ana dah hampir seminggu runsing nak cari identiti seseorang,
Pakcik Makcik tanya : " Bakpe Die napok rusing je?"* ("Kenapa Die nampak runsing je?")

Ana pun bagitahulah sedikit sebanyak tentang apa yang merunsingkan tu.
Kesudahannya Pakcik dan Makcik bawak Ana jumpa Abang Mansor dan Kak Jie.
Walaupun hal tersebut tak berjaya tapi yang Ana nak nyatakan kat sini, Pakcik Makcik jugaklah yang jadi penyelesainya.

Sebab tulah waktu Ana ke Mekah,
Adik Ana, Lutfi..
sambut Ana dan raikan betul-betul.
Semuanya sebab Lutfi dah terdidik dengan sifat-sifat Pakcik Makcik.
Dibawanya Ana balik ke rumah,
Masak nasi lauk ikan singgang dan telur cicah budu.
Sewa kereta pandu sendiri,
Bawa Ana ke Jabal Nur,
Ummul Qura,
Mengurut dengan Mat Chetok* dan lain-lain..
Subhanallah.

Tapi sekarang..
Pakcik terbaring tak macam dulu.
Bercakap pun tak selancar dulu.
Banyak iringan air mata tanda keharuan apabila menerima ziarah kami tadi.

Dan Ana pun sayu sebenarnya.
Menghadap seorang pengasih seperti beliau yang tak sekuat dulu.

Uzur..
Lemah..
Berbaring di pembaringan.
Hanya Zikrullah sebagai peneman.

Pantas Pakcik kami dudukkan.
Untuk mengaminkan Doa angin ahmar.
Yang Ana baca dengan penuh harapan.

أعوذ بالله من الرّيح الأحمر ومن الدّاء الأكبر فى النّفس والرّوح والدّم واللّحم والعظم والجلد والعروق والعصب سبحانك اذا قضيت أمرا فانّما تقول له كن فيكون

Maksudnya :  Ya Allah aku berlindung dengan Allah dari penyakit angin ahmar dan penyakit yang besar/berat dari menimpa ke atas diriku dan ruhku, darah dan daging, tulang dan kulit, urat sarafku. Maha Suci Engkau Ya Allah yang apabila Engkau menghendaki sesuatu maka Engkau hanya mengatakan " Jadilah! maka jadilah ia".

 Amin Ya Allah. Kabulkanlah.
.....................................

Glosari :

Nek - Panggilan untuk Nenek, Mak pada Makcik yang telah meninggal dunia sekitar 3 tahun yang lalu. Nek dengan arwah Nenda sangat rapat. Banyak yang dikongsikan bila Nenda dan Nek bertemu.

Mat Chetok - Gelaran bagi sahabat Lutfi Lokman yang berasal dari Tahailand dan juga merupakan pelajar Universiti Ummul Qura Makkah. Ana berkesempatan berurut dengan Mat Chetok ini setelah mengalami kemalangan di Makkah seperti mana yang Ana kisahkan di dalam Tribute Buat Nenda II ini.

4 Comments:

  1. Anonymous said...
    salam,ustaz.
    saya noorul.nak tahu macamana nak dapatkan buku tribute buat nenda
    1&2.kerana di tempat saya tiada buku tersebut.
    saya harap ustaz dapat berikan sebarang maklumat supaya saya dapat membelinya.syukran.
    Anonymous said...
    sama-samalah kita semua mendoakannya..semoga ayah lutfi tabah
    Anonymous said...
    betul tu ustaz.saya pun teringin nak baca buku tribute tu.macammana nak dapatkan?
    Cik SitiNurul said...
    This comment has been removed by the author.

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds