Cerita tadi.

Abah dah balik.

Abu pun.

Namun Ana masih di sini.
Di tepi jalan depan Restoran Amir kat Bandar Baru Bangi ni. Masih..

Dari jauh mata Ana masih mengekori kereta Perdana hitam yang dipandu Abu. Meluncur laju meninggalkan Ana. Kemudian..hilang di celah-celah selekoh.

Seakan ada sedikit sayu di hati. Maklumlah dah 2 hari Abah dan adik Ana, Abu bermalam di rumah Ana kat Bangi ni. Dan macam-macam tempat kami pergi.

Pergi AMBANK uruskan kereta Abu.

Pergi tengok rumah PKNS yang masih belum terjual.

Pergi makan roti bakar dan minum air kopi panas hampir tiap malam kat Old Timer di depan rumah Ana ni.

Dan pagi tadi kami ke hospital Serdang.

Macam-macam tempat kami bersama pergi. Ke sana ke sini.
Terubat sikit kerinduan Ana pada kampung halaman. Maklumlah bila dah jauh di perantauan ni, sesekali keluarga bertandang tentu dapat semangat dan kekuatan baru sebagai azimat di tempat orang ni.. (Walaupun sebenarnya baru minggu lepas Ana pulang ke kampung).

Eh..kejap!

Tadi Ana ada cerita tentang Hospital Serdang kan?
Terlupa pulak nak panjangkan kisah dan sebabnya kami bertiga ke sana.
Ana cerita ye..


" Waris dan kenalan Fariz ..masukk!!" Laung lelaki yang agak rendah dan gempal tubuhnya.

Cepat-cepat Ana langkahkan kaki ke bilik sederhana kecil itu. Mengatur langkah sederhana kecil. Dan seperti yang Ana duga, tak banyak perkakas yang mengisi ruang di bilik sederhana itu. Hanya pembaringan besi beroda dan beberapa sinki. Dan mata Ana...sedang menatap tubuh pemuda 24 tahun yang sedang terbaring kaku di atas pembaringan di bilik mayat itu.
......................

Bisikan ayat-ayat suci memenuhi ruang.
Lancar selancar deraian air mata yang menzahirkan kedukaan mereka.
Sesekali mata Ana seakan menahan titisan jernih apabila melihat Ibu si mangsa langgar lari ini memandang berkali-kali sambil mengusap-ngusap kepala anaknya yang telah kaku.

Sedih..
Sayu..
Pilu..

Itulah hati seorang ibu.
Meratapi kehilangan anak yang baik.
Ana sendiri kagum dengan kecekalan pemuda yatim ini. Lebih-lebih lagi bila mengetahui Fariz ini merantau untuk menanggung ibu dan adik-adiknya di kampung. Semoga Allah membalas sebaik-baik balasan buat beliau. Amin.
....................

Kain penutup mayat Pa (tak pasti nama sebenar) Ana angkat.
Merenung Ana pada wajahnya yang masih basah. Dah selesai dimandikan agaknya. Sesekali mata Ana terpandang kesan-kesan darah pada kain penutup mayat itu.

Juga mangsa langgar lari. Cuma mayat Pa lebih teruk dari Fariz.

Sebenarnya mereka berdua ni sekampung. Bukan saja sekampung, satu tempat kerja. Dan bukan saja satu tempat kerja..satu usia. Dan mati pun pagi tadi bersama-sama. Subhanallah. Mereka berdua menjadi mangsa langgar lari pemuda India yang mabuk!
...................

" Antara tanda akhir zaman ni..orang muda mati dulu. Cuba tengok sekarang! Kebanyakkan orang-orang muda yang meninggal dulu kan?" Ujar Ana pada jemaah surau Al-Madaniah, USJ.

" Kadang-kadang kita tengok..sakit berbulan-bulan tak semestinya mati. Tapi ada yang sihat elok-elok je..tiba-tiba mati.." Sambung Ana lagi.

Mengangguk-angguk jemaah.
Setuju benar nampaknya mereka dengan Ana. Rancak pula mereka bertanya selepas itu. Maklumlah topik kematian. Topik yang pasti setiap orang akan melaluinya.

Mudah-mudahan kita sentiasa bersedia untuk kematian yang pasti itu.

Buat kedua-dua ahli keluarga si mati, bersabarlah dengan sebaik-baik kesabaran agar redha Allah sentiasa memayungi kita hambaNya yang lemah ini. Setiap musibah dan kesedihan itu adalah pengangkat darjat hambaNya sedang akhirat jualah yang lebih baik serta lebih kekal. Semoga Allah merahmati kedua-dua pemuda yang baik ini. Amin.

..........................

ان الروح اذا قبض تبعه البصر

Maksudnya : Sesungguhnya ruh itu apabila digengam (oleh Allah) maka ia akan diikuti oleh pandangan matanya.

- Sufifaqir-
Bait As-Sharifah, Bangi.
1.21 pagi.

8 Comments:

  1. ndyna8 said...
    sometimes we wonder why something happen unlike expected. It's because what Allah wants 4 us are better than what we want 4 ourselves n it's actually the best 4 us.
    Innallaha maana..
    Cik SitiNurul said...
    This comment has been removed by the author.
    Anonymous said...
    salam ustaz. saya bersetuju dengan beberapa komen pada artikel yang sebelum ini. artikel blog ustaz akhir-akhir ini berbaur kesedihan dan kerinduan. adat orang duduk berjauhan memang begitu. sentiasa terkenang akan kampung halaman kerana di situ tempatnya segala kenangan suka, duka, pahit dan manis kehidupan kita. manakala di tempat baru pula, segalanya terasa janggal. saya juga bersetuju dengan beberapa komen yang menasihatkan supaya ustaz mencari teman hidup. ciptalah kenangan baru bersama di tempat baru ini. bila ada isteri yang solehah serta anak-anak yang comel sebagai penyeri hidup, pasti ustaz akan menemui kebahagiaan di tempat baru ini.
    Anonymous said...
    sufi fakir kena kut semangat dan yakin pada diri sendiri. smg tak fakir lagi.amin..
    syahid5.com said...
    novel tribute buat nenda memang ana kagum.walaupun nvl ini ditujukan kpd nenda anta,namun diselitkan juga ilmu agama..smoga maju jaya
    Anonymous said...
    ustaz ada facebook?
    jika ada apa alamat facebook ustaz?
    kita boleh buat ruangan berbincang dalam facebook.ia lebih mudah dan menarik untuk dibincangkan.
    apa pendapat ustaz?
    Khazinatul Asrar said...
    "Tidak ada seorang penulis pun, melainkan semua akan lenyap dari dunia,
    Edaran masa akan mengekalkan apa yang ditulis oleh tangannya,
    Maka janganlah engkau tulis dengan tanganmu kecuali sesuatu,
    Yang akan menyenangkan hatimu di hari Qiamat jika engkau lihat ia."

    syair yang dipetik dari buku '1001 malam'
    Wardatulmunawwarah said...
    salam ustaz, bagi memperingati setahun pemergian sahabat kita al-marhumah MARINI ABDUL AZiz(sahabat se maahad) ana mengalu-alukan kedatangan ustaz ke slot DARUL TASNIEM, untuk keterangan lanjut sila layari www.wardatulmunawwarah.blogspot.com

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds