CIKGU OH CIKGU

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki tahta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang Ulama yang mulia
Jika hari ini seorang Peguam menang bicara
Jika hari ini seorang Penulis terkemuka..
Sejarahnya dimulakan oleh seorang Guru biasa..
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis, baca

(Allahyarham Usman Awang)

ABC dan Roti Paun

Pantas tisu Ana capai.
Ana lipat dua lalu Ana lapkan mulut yang masih basah dengan ABC.
Sesekali Sibah* memandang Ana. Agaknya masih tak percaya melihat budak sekolah yang selalu makan ABC cicah roti paun tiapkali balik sekolah dulu, kali ni datang lagi ke kedainya.

Tadi, sewaktu melangkah ke dalam kedainya pun, Sibah menyapa dalam terkejut :

" Laaa..lamanye aku dok tengok mung Diee...Bertahun doh.." Kata Sibah sambil merenung Ana dalam-dalam.

Agaknya merenung wajah hensem Ana yang masih tak berubah. Agaknyalah!

Dengan senyuman yang masih terukir, Ana berkata : " Bahh..ABC se*, Roti paun dua."
..............................

Cikgu Rosniku

"Assalamualaikum Cikgu.."

"Waalaikumsalam Dikk.."

" Cikgu..Cikgu dang dok* dengan Cikgu Rosni?"

"Cikgu Rosni?"..

Berkerut-kerut dahi Cikgu muda tu. Barangkali berfikir-fikir dia mengingatkan Cikgu Rosni yang mana satu.

Lama dia berfikir.

Lamaa..

Kemudian : "Maaf Dikk..Cikgu dok* kenal.."

Ana mengangguk lemah. Hampa..

Tak kesampaian juga mencari Cikgu Rosni, guru Ana darjah 1 Kuning dulu.
..........................

Hadiah Susu

Balik kali ni banyak kenangan yang menggugat.
Menerjah memori ingatan yang tak pernah padam terhadap cerita-cerita lama. Sebolehnya Ana balik kali ni nak sangat cari dan berjumpa kembali dengan guru-guru lama Ana dulu.

Cikgu Rosni,
Cikgu Mat Hassan,
Cikgu Yap,
Ustaz Yusof dan..
Kak Jah kerani...

Kak Jah ni..selalu datang ketuk pintu kelas untuk jumpa Ana.
Biasanya Ana tahu, kalau Kak Jah dah datang, mesti lepas tu Ana kena ikut Kak Jah ke pejabat untuk ambil hadiah.

Hadiah?

Ye hadiah!

Hadiah susu 12 kotak untuk pelajar-pelajar miskin di bawah program tajaan Kerajaan. Dan Ana salah seorang dari mereka!

Alhamdulillah.
.......................

Kenangan Menggamit Lagi

Sewaktu melawat Sekolah Rendah Kebangsaan Kuala Berang pagi tadi, Ana pusing satu sekolah. Melihat kesan-kesan lama. Sebolehnya Ana nak cari dan tengok semua kenangan-kenangan lama Ana. Nak hayatinya.

Dari jauh yang kemudiannya Ana dekati..
Ni..Kelas lama Ana darjah 1 Kuning yang sekarang dah jadi Bilik guru J-Qaf.
Yang dua ke kanan tu pulak..kelas 2 Kuning dan 4 Kuning Ana, dah jadi darjah 2 Mumtaz sekarang.

Yang bangunan sebelah ni pulak, Darjah 3 Kuning Ana dulu. Sekarang dah jadi Pusat Program Khas Integrasi murid-murid. Kat depan kelas Ana ni, ada simen tempat Ana, Syed Khaizul* dan Tengku Kamal makan bekalan masing-masing.Kami tukar-tukar dan kongsi-kongsi. Sampai sekarang ni pun simen tempat kami bersila makan tu pun masih ada..
Biasanya Tengku Kamal bawak bekal sedap-sedap. Dia anak orang kaya.
Tak macam Ana. Sesak*.

Darjah 5 Kuning Ana pula..sekarang ni dah jadi stor simpanan bangku sekolah dan kerusi lama. Sempat juga Ana buka pintunya tadi.

Tu..nampak pakcik kebun tidur kat dalam.!

Kalau Cikgu Sulong, guru kelas 5 Kuning dulu ada sekarang ni, memang kena pakcik tukang kebun tu sebab tidur dalam kelas.
................

Cikgu, Maafkan Saya Cikgu!

Dari tingkap bawah Ana menapak ke tingkat atas. Ana nak tengok kelas Ana masa darjah 6 Tok Gajah dulu.

Ya Allah..dah jadi bilik Hypermedia rupanya!

Aduhh..banyak sangat dah berubah.
Inilah kelas yang banyak mencipta kenangan pada Ana. Maklumlah masa darjah 6 dulu, Ana mewakili sekolah dalam pertandingan Syair, lakonan dan cerita-cerita kisah Nabi-Nabi sehingga ke peringkat negeri.

Guru kelas Darjah 6 Tok Gajah masa tu namanya Cikgu Saari. Garang orangnya.
Ana sendiri sampai sekarang tak dapat lupa satu peristiwa antara Ana, sahabat-sahabat dan Cikgu Saari. Harapnya kisah yang akan Ana muatkan dalam Tribute Buat Nenda II ni nanti, Cikgu Saari tak beli. (Bukan takut..sebenarnya Ana taknak Cikgu beli sebab Ana nak hadiahkan pada guru-guru Ana yang mendidik sehingga Ana boleh menulis seadanya ini).

Kisahnya begini :

" Die..Cikgu Saari nak jumpa kekgi* sebab mung buang butir betik ngata* sekali dalang kelas kita ning." Kata sahabat yang Ana dah lupa siapa.

" Allapadang* matilaa kali ning." Bisik Ana.

Peristiwa makan buah betik sekolah terbayang jelas di mata.
Kami pasukan pengakap kait buah betik sekolah dan makan dalam kelas.
( Dulu perjumpaan pasukan pengakap atau kami panggil Scouts akan diadakan setiap hari Rabu.Kebetulan minggu tersebut minggu kerja amal.Jadi Ana dan kawan-kawan, semangat punya pasal, balik je sekolah tak sempat makan nasi terus ke sekolah untuk minggu kerja amal. Jadi bila dah penat buat kerja amal, kami yang kelaparan ni, kaitlah buah betik yang ditanam pihak sekolah.)

Sebenarnya, makan buah betik yang ditanam pihak sekolah ni taklah menjadi kesalahan tapi yang jadi masalahnya ialah biji betik yang kami makan tu bertaburan atas meja guru. Kat mana silapnya Ana pun tak tahu. Barangkali kami terlupa yang esok baru hari khamis, maksudnya sekolah belum cuti.

Dalam ketakutan tu Ana mencari-cari jalan. Sama macam Ahmad Nesfu waktu jadi Sultan dia cari jalan dengan menghantar anak angkatnya Sang Nila Utama pergi cari musang berjanggut. Tujuannya satu.

Dia nak mengurat isteri Sang Nila Utama!

Tapi Ana Bukan Ahmad Nesfu!
Ana ni murid yang akan terima akibat sekejap je lagi kalau Ana tak berbuat sesuatu sekarang!

Akhirnya Ana dapat satu jalan.Harap-harapnya menjadi..

Sewaktu perhimpunan :

" Aduhh..sakitnya dada.." Adu Ana pada guru. Dan tak lama kemudian Ana pun pengsan!

Dalam pengsan macam Haji Bakhil pengsan waktu dengar Manisah minta duit untuk beli mesin jahit tu, Ana terdengar suara Cikgu Saari :

" Usung ke kantin. Bagi baring. Bila sedar bagi minum susu.."

Akhirnya Ana diusung ke kantin.
Sedap pun ada waktu kena usung tu. Tapi yang pasti debaran masih tak hilang. Rapat-rapat mata Ana pejamkan.

Tak lama kemudian, Ana pun bangun dari 'pengsan'.
Dan seperti yang Ana jangka (sebab dah biasa tengok murid-murid junior Ana pengsan) Ana disuruh minum susu.

Lepas minum susu..Ana harap tutup kes lah dengan Cikgu Saari sebab takkan masih nak rotan murid pengsan.

Rupanya tidak!

Cikgu Saari menyambung perintah:

"Usung dia masuk dalam kereta. Saya dan Cikgu Razak nak hantar dia ke hospital!"

"haaa..sudah!" Bisik Ana.

Matilah Ana kali ni!
Kat hospital tentu tak boleh tipu-tipu lagi. Mesin-mesin dan alat-alat hospital tentu tahu Ana tipu!
..............

Ana rasa taknak teruskan lagi cerita ni.
Segan dan malu sebenarnya. Tapi kalau Ana berhenti tanpa habiskan cerita ni.. tentu selain dari Cikgu Saari dan Cikgu Razak, anda semua pula akan kata Ana tipu-tipu* anda macam Ana tipu-tipu Cikgu Saari dan Cikgu Razak. Kalau begitu, Ana teruskan lagi ye..

Kat Hospital

Alhamdulillah Ana dah selamat diperiksa oleh Doctor.
Doctor minta Ana rehat kat luar bilik sementara Cikgu Saari dan Cikgu Razak bebual dengannya :

" Sakit pende* murid saya ni Doctor?" Tanya Cikgu Saari.

"Athma." Jawab Doctor sepatah. Mungkin berpandukan pada rekod-rekod kesihatan Ana yang ada dalam simpanan Hospital.maklumlah Ana selalu juga ke hospital bila Athma betul menyerang.Cuma beza kali ni Athma ni Athma jadi-jadian.

Tiba-tiba senyum Ana tadi hilang bila Cikgu Saari berkata :

"Sebenarnya saya ingat ke dia waklolok*. Sebab saya nak marah dia dan kawan-kawan dia hari ni.."

Mendengar kata-kata Cikgu Saari tu, jelas Ana dengar Doctor jawab :

"Oh tidak cikgu! Budak-budak..kalau dia sakit..dia akan cakap sakit. Mereka takkan tipu.."

Horeeyy!
..............................

"Cikgu..Saya minta maaf cikgu. Sebab saya.....

"Takpe Die..Die berehat dulu. Kan Athma tu.." Kata Cikgu Saari memotong cakap Ana.

Aduh! Hampa..

Tak sempat nak terus terang, Cikgu Saari dah sahkan Ana memang Athma!
.....................

Ya Allah,
Muliakanlah guru-guruku, ampunilah mereka, balaslah mereka dengan syurgaMu..Amin.
..................................

Kamus Terengganu

Sibah - Nama tuan kedai ABC yang letaknya bersebelahan dengan Perpustakaan Awam Hulu Terengganu. Ana selalu datang makan ABC cicah roti paun setiap kali balik sekolah.
Se - Loghat Terengganu yang bermaksud satu.
Dang dok - Loghat Terengganu bermaksud Sempat tak.
Dok - Loghat Terengganu bermaksud Tak.
Syed Khaizul - Dua Pupu Ana.
Sesak - Loghat Terengganu lama yang bermaksud susah atau miskin.
Ngata - Loghat Terengganu yang bermaksud merata.
Kekgi - loghat Terengganu yang bermaksud sebentar lagi.
Allapadang - Loghat anak-anak Terengganu khususnya di kawasan Ana yang bermaksud alamak.
Pende - Loghat Terengganu yang bermaksud apa.
Waklolok - Loghat Terengganu Lama yang bermaksud tipu-tipu.
Tipu-tipu - Ana sengaja memilih perkataan tipu-tipu sebab sebenarnya budak-budak bila dia tipu, dia tipu kerana kurang matang.

13 Comments:

  1. nurul88 said...
    hehe..macam2 ceritanya..

    athma..ejaan sbetulnya "asthma" ust..:)
    Anonymous said...
    Hem... nakal juga ustaz masa kecil ye.. Kenangan zaman kanak-kanak memang menyeronokkan. Saya doakan ustaz dikurniakan zuriat yang bijak pandai dan pencinta Allah yang sejati.. Amin...

    liya natasha
    Anonymous said...
    salam..ustaz..apa khabar?ana munir ni..he2..xsbr nk tggu novel tirbutue buat nenda II..=)smoga ustaz chat2 sll..amin2..
    Anonymous said...
    Lucu-lucu..
    ustaz 'pah ceroh'.
    Anonymous said...
    salam ustaz,
    teringat zaman sekolah memang seronok kan..berbeza sangat dengan budak sekolah zaman sekarang ni. kampung ustaz kena tempias banjir ke?
    Anonymous said...
    salam ziarah..

    'asthma' ustaz, bukan 'athma'..
    sekadar berkongsi..

    -murid ustaz
    izyan insyirah said...
    cikgu oh cikgu..baca entry ustaz ini mengingatkan sy kpd cikgu2 sy dulu. semuanya baik2. baru2 ini cikgu bahasa inggeris sy masa sekolah rendah dulu meninggal dunia. sayangnya dia bukan seorang muslim.
    Anonymous said...
    Assalamualaikum ustaz,
    Saya berminat untuk menghafal Al-Quran(tidak mempunyai latar belakang pendidikan agama).
    Di sini,saya inginkan tips hafalan Al-Quran yg berkesan dari Ustaz dan sahabat-sahabat. Sebarang kaedah,diharapkan dapat berkongsi dengan saya.
    Anonymous said...
    Assalmualaikum...wbt. Moga ustaz berada dalam keadaan sihat dan dilindungi Allah swt. Lama rasanya saya tak melihat apa2 perubahan blog ustaz. maksud saya apa2 artikal dr ustaz. Penggemar blog ustaz pasti ternanti2 hasil tulisan terbaru ustaz. apakah ustaz sedang sibuk terbitkan naskah terbaru. Atau ada sesuatu yang berlaku dalam kehidupan harian ustaz. moga ianya bukanlah sesuatu yang kurang elok. ustaz dilahirkan dan dipilih Allah menjadi pembimbing... mungkin bukan para sahabat di zaman RASULULLAH tp mungkin pembimbing di akhir zaman. kita semua memerlukan pendakwah seperti ustaz. berharap sangat ustaz bole bangun dan maju kehadapan. bukankah lebih elok kami membaca blog ustaz dari kami membaca atau membuka blog yg kurang berfaedah. Jd.. tambah2kan la ilmu atau penarik dlm blog ini agar ianya boleh menarik lebih ramai pembaca.

    Maaf sekiranya ada yang tidak elok dari comment saya ni. segala kekurangan datangnya dari saya dan segala kebaikan datangnya dari Allah.

    moga kita semua dapat manfaat dari blog ustaz. Wslm...

    Rosz@lin@
    anne_wardah said...
    salam ustaz, tahiah dah jadi pendakwah yang hebat...moga Allah permudahkan urusan ustaz...amiin


    xstudent maahad 1997-2000
    Anonymous said...
    salam alaik anne..biarlah Allah yang menilai samada ustaz hebat atau tidak..tiada gunanya hebat pada pandangan manusia..hanya Allah yang Maha Mengetetahui akan keikhlasan hambaNya.
    ndyna8 said...
    salam..semoga berbahagia dalam meneruskan kehidupan yg kan mendatang.Teruskan menulis dan doakan agr dpermudahkan urusan sy d tanah suci.Tahniah ya akhi...
    sbo said...
    coolsbobet

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds