Kenangan 2

Alhamdulillah. Dapat menulis sikit hari ni setelah lama benar Ana tinggalkan keyboard. Walaupun sesekali sempat juga Ana singgah untuk melihat hits dan kunjungan rakan-rakan, namun hari ni barulah benar-benar dapat menulis kenangan-kenangan yang dah bertandang tapi tak sempat nak diabadikan.

Bila dah lama tak menulis, terasa banyak yang hendak disusun dan dikongsi. Rata-rata sahabat Ana bertanya juga :

" Ustaz, nape lame benor tak menulis..ape ustaz sibuk bebenor ke? "

Tanya kawan dari perak menerusi mesej. Tersenyum Ana. Tersenyum kerana mengingatkan gaya bahasanya yang tak lekang dari loghat peraknya. Sama dengan Ana jugalah. Lebih selesa berbicara dalam bahasa Terengganu.

Dan soalan-soalan lain yang datang bertamu ke dalam kotak mesej phone Ana ni. Semuanya bertanya tentang penulisan..

Seingat Ana..kali terakhir Ana menulis betul-betul ialah tentang warkah buat Anakanda. Ada dua warkah yang sempat Ana kongsikan bersama anda yang tak jemu-jemu mengikuti blog sufifaqir ini. Selepas tu..Ana menulis main-main je sebagai isyarat sufifaqir masih bernafas..bernafas dalam kesibukan.

Semalam..Ana hubungi cikgu Ana..cikgu Rosni. Ana imbaskan kembali perbualan kami semalam ye :

" Assalamualaikum cikgu.."
" Waalaikumsalam..sape ni..?"


..." Emmm saya ni cikguu..Rashidy..anak murid cikgu darjah satu kuning dulu.."


" OOooo..Rashidy...Terima kasih kerana sentiasa ingat cikgu. Tapi kan Rashidy..sebenarnya saya masih hairan nape Rashidy ingat sangat kat saya ye? Seingat cikgu..cikgu mengajar kat SKKB setahun je ..lepas tu cikgu pindah.."


" ...Emmm tak tahulah cikgu..saya memang ingat sangat kat cikgu dan banyak tahun dah cuba cari cikgu..agaknya waktu cikgu mengajar warna-warna pakai bola getah yang budak-budak sekolah main waktu pendidikan jasmani agaknya buatkan saya ingat cikgu.."..

.....................

Ana berhentikan dulu perbualan tadi. Sebabnya kalau Ana taip semua, tak sampai pulak apa yang Ana nak sampaikan ni. Ana nak berkongsi tentang kenangan lampau yang kadang-kadang dikuatkan dengan alat-alat bantuan yang kita tengok.

Ada orang..tengok kertas minyak yang warna coklat tu..dia akan ingat balik tentang coklat nisan  (Tak tahu istilah persuratan panggil apa. Tapi coklat ni dibuat dari manisan dan disalut gandum).

Ada orang..tengok je kertas warna..ingat balik pengalaman buat wau kat kampung. Kalau tak cukup gam..guna nasi lecek sebagai ganti gam kanji.

Ada orang..tengok je kertas lukisan..teringat balik lukis kartun ultraman, semut merah, dan gambar permandangan. Mesti ada dua buah bukit..tengah-tengah ada matahari separuh yang terbenam. Ada jugak burung yang dilukis macam huruf  'M' dan ada sawah berpetak-petak. Ada juga 2 pohon kelapa (kat kampung Ana panggil buoh nyor) kiri dan kanan bukit tadi. Dan kalau nak lukisan real..biasanya guna minyak bagi nampak gambar yang nak ditiru. Kemudian terap (lukis balik) dari atas kertas yang kosong tu..

Ada orang bila tengok bola getah warna merah, biru, kuning, hijau, gelung rotan atau minyak hitam yang dibuat garisan kat padang bola di sekolah-sekolah..teringat balik kenangan sekolah rendah dulu..PJ atau pendidikan jasmani satu subjek yang ditunggu-tunggu..

Dan macam-macam lah..lagi..
Semuanya membangkitkan kenangan lampau. Kenangan indah yang sentiasa terpahat di hati.

Ana sendiri pun..selain dari apa yang telah Ana taip tadi..kalau tengok hujan menderu..selalu je teringat pada besen yang beratur kat rumah kami. Buat menadah titisan air hujan yang turun menerusi atap bata..

Batu giling yang masih ada kat rumah pun bila je tengok seakan-akan terdengar bunyinya yang sedang menggilis kunyit dan lada..

Botol hijau besar yang masing-masing rumah kampung simpan untuk simpan minyak gas (Tanah) bila tengok je..mesti teringat-ingat waktu maghrib hari-hari black out kat kampung.

Tu belum lagi cerita tentang pelita kat rumah yang sentiasa dipasang setiap malam..apinya meliuk-liuk..menghiburkan mata peneman lena..

Banyak kan? ada lagi ni...tapi kali ni Ana taip ringkas je lah. :

Tilam Kekabu, Kawe (Kopi), Cermin yang ditutup dengan kain setiap kali hujan petir melanda dan lain-lain..

Ana nak kena berenti dulu jap ye..sebab kawan Ana Aizam ajak balik sekarang. Jap lagi kita sambung. Wassalam.

Blogger Template by Blogcrowds