cinta 2

(Kutitipkan kerinduan ini buat Ahlil Bait yang kucintai : Nenda Hajjah Tuan Sharifah Binti Tuan Tengah Bin Syed Abdul Qadir Al Yahya, Nenda Hajjah Tuan Nafisah Binti Syed Abdullah, Bonda Hajjah Tuan Sharifah Akmal Binti Syed Salleh, Bonda Tuan Syarifah Nurhaslina Binti Syed Abu dan seluruh ahli keluarganya serta buat Ummiku tercinta Syarifah Yasmin Binti Idros Al-Idros)

Hati..
Disinilah (telunjukku menekan dada) jatuhnya pandangan Rabb. Kilang janaan cinta pada Pencipta Cinta. Yang dengannya Mahabbah itu dijana sedikit demi sedikit sehingga akhirnya dipenuhi dengan Halawah Iman. Lantas ketika itulah hati akan terfaham terhadap hakikat bagi sebuah kehidupan.

Maka memujilah bibir kering (kerana berpuasa) untuk membasahkan hati (dengan Zikrullah). Tenggelam dalam kemanisan yang berpanjangan selagi Allah di dalam hati...

Kerana Dia telah memberi hidayah kepada hambaNya yang dikehendaki maka memujilah hambaNya itu dengan penuh kehinaan. Berusaha mengalirkan titisan jernih agar ia menjadi saksi ketika diukur sifat makhluk padanya di Yaumul Mahsyar nanti..maka mata itu akan membela :

Ya Rabb..sesungguhnya aku pernah menitis kerana Khauf padaMu!

Tertanam keyakinan pada kalamNya. Dan tiada daya dan upaya bagi hati sehingga untuk mencari hidayah pun hanyalah dengan seizinNya.

Maka ketika itu, Makrifatullah yang telah terhasil dalam hatinya akan mula membentuk disiplin-disiplin anggota badani. Tangannya, kakinya,matanya, pendengarannya bahkan niatnya..semuanya menyungkur sujud pada Allah.

Yang pasti semestinya segala nikmat pinjaman itu, dikembalikan dalam keadaan suci kerana Peminjam dan Pemberinya Maha Suci.

Dan saat ini pun akan ditanya nanti!

Dia akan bertanya : "Wahai yang menulis..apakah niatmu di saat penamu ini membentuk huruf-huruf cantuman lalu ditatap ribuan mata terhadap kemuliaanKu yang engkau nyatakan? Sebagaimana yang engkau harapkan pada mata-mata yang menatap..apakah itu juga yang engkau qosadkan dalam hatimu?"

Bertanya lagi Dia: "Wahai yang membaca..apakah niatmu di saat-saat matamu beralih dari huruf demi huruf, kalimah demi kalimah ini? Adakah Mahabbah padaKu yang engkau harapkan setelah menggunakan nikmat-nikmat pinjamanKu untuk menatap? Atau sekadar memenuhi masa singkatmu yang pasti ada saat memutuskannya dari segalanya ini?"

Subhanallah..! Tunjukkilah kami kepada hakikat cinta yang sebenar-benarnya! CintaMu..

Maka Allah mengabulkan doamu itu..diutuskan seorang Nabi untuk menunjukkan bagaimana gelora dan asyik cinta itu sepatutnya dizahirkan! Iaitu Lelaki Quraish yang mulia dan menyuburkan kemuliaan itu bagi mereka yang menyintainya..

Sehinggakan setiap yang memandang padanya..Demi Allah..akan terpancarlah Nur ketenangan wajahnya itu ke dalam hatimu lantas akan mengikat hatimu itu padanya..!

Ruhmu akan mula merinduinya!

Hatimu akan penuh dengan cinta padanya!

Nafasmu akan bergelora kerana panahan cintanya yang membawa pada cintaNya!

Pun begitu..rindumu itu dan cintamu itu jika hendak dibandingkan dengan rindunya dan cintanya padamu..Demi Allah dia selalu mengatasimu!

Itulah yang mengikatmu wahai insan!

Sungguh dia telah mengikatmu!

Dia pencinta sejati!

Pengemudi haluan cinta bagaimana seharusnya hatimu digali sedalamnya agar semakin lama, semakin lama, semakin lama di gali, makin terkumpullah mata air suci yang pasti membasuh kekaburan pada hatimu..

Cintailah dia..Nabi Muhammad SAW!

Tahukah kamu..di antara 2 kulit Mushaf yang suci itu, Demi Allah tidak pernah pun Allah memanggil Nabimu ini dengan :
!يا محمد

Sedangkan Nabi-Nabi lain diseru dengan namanya :

وما تلك بيمينك يا موسى؟
Maksudnya : "Dan apakah ditangan kananmu Ya Musa? (Surah T0ha: Ayat 17)

يزكرياّ اناّ نبشّرك بغلم اسمه يحي
Maksudnya : "Wahai Zakaria, sesungguhnya Kami memberi khabar gembira padamu dengan berita kelahiran seorang anak lelaki yang bernama Yahya...(Surah Maryam: Ayat 7)

Sungguh! Kesemua Nabi-Nabi, diseru dengan namanya..

Lalu bagaimana Nabi kami diseru?

Nabi yang mulia ini diseru :

يأيّها الرسول بلّغ ما أنزل اليك من رّبّك
Maksudnya : " Wahai Rasul..sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu..(Surah Al-Maidah: Ayat 67)

Nabi ini diseru lagi :

يأيّها النّبىّ جهد الكفّار والمنفقين واغلظ عليهم
Maksudnya : "Wahai Nabi, berjihadlah (melawan) orang-orang Kafir dan Munafik itu dan bersikap keraslah terhadap mereka..(Surah At-Taubah:Ayat 73)

Subhanallah! Nabi ini diseru dengan penuh lembut oleh Allah SWT. Sebagai tanda betapa mulianya penghormatan Allah terhadap Baginda.

Dan inilah jua yang disebut oleh Al-A'llamah As-Syeikh Muhammad Mutawalli As-Sya'rawi (Semoga Allah merahmatinya) , seorang mufassir yang telah kembali ke Rahmatullah dan amat terkenal di abad ini.

Dan betapa Allah melarang ummatnya ini mengangkat suara ketika berbicara dengan Baginda sebagaimana Firman Allah :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ
Maksudnya: " Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu meninggikan suaramu melebihi dari suara Nabi, dan janganlah kamu berkata kepadanya dgn suara yang keras sebagaimana kerasnya sebahagian kamu terhadap sebahagian yang lain, (ia adalah agar) supaya tidak hapus (pahala) amalanmu sedangkan kamu tidak menyedarinya." (Surah Al-Hujurat: Ayat 2)

Betapa Allah telah mengajar manusia agar mencintai dan merendah diri padanya.

Bahkan Sayyidina Abu Bakar turut membuktikan kesopanannya terhadap Baginda. Dimana ketika Sayyidina Abu Bakar R.A menyampaikan khutbah, Abu Bakar tidak pernah berdiri di anak tangga yang biasa Rasulullah SAW berdiri padanya ketika hayatnya di saat menyampaikan khutbah.

Mengapa begitu wahai kekasih Nabi?

Jawabnya : "Semata-mata aku menghormati Baginda..
Bukankah di anak tangga pertama itu tempatnya Baginda berdiri? Maka biarkanlah aku berdiri pada anak tangga yang kedua ini.."

Subhanallah! Tingginya Mahabbahmu kepada kekasihmu itu, Ya Abu Bakar!

Sucinya cintamu kepada kekasihmu itu, Ya Abu Bakar!

Bahkan apabila nama Baginda disebut setiap kali Abu Bakar berkhutbah, pasti dia menundukkan kepalanya seketika lalu berhenti dari khutbahnya!

Mengapa engkau berhenti Ya Abu Quhafah?

Rupanya Abu bakar menangis teresak-esak kerana kerinduan pada Baginda SAW!

Maka bergemalah Masjid Nabawi itu dengan tangisan jemaah yang berkumpul. Mereka turut menangis apabila mendengar betapa pilunya esakan Abu Bakar yang amat merindui kekasihnya..kekasih kita..

Semoga Allah menjadikan hati kita terkumpul di antara hati-hati yang mahabbah padaNya dan RasulNya yang mulia. Cintailah dia sepenuhnya..

Fana dan fana..

Nabi ini telah mengajar kami agar segenap zahir batin yang fana ini hanyalah diserahkan kepada Zat yang tidak sekali-kali fana!

كلّ من عليها فان * ويبقى وجه ربّك ذو الجلل والاكرام
Maksudnya : Semua yang ada di bumi itu pasti binasa * Dan yang tetap kekal hanyalah Wajah Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan. (Surah Al-Rahman : Ayat 26)

Ya Allah..Sungguh dia telah menunjukkan jalan Mahabbah padaMu itu! Dan kami bersaksi dia telah membuktikan kecintaan itu..dengan Mahabbah..Tulus, Qudus..

Sehinggakan kami telah ketahui dari athar-athar yang terjaga bahawa matanya, kakinya,pendengarannya dan seluruhnya itu turut sujud padaMu!

Bahkan mempunyai sifat malu pada anggotanya itu..

Sejak itu..Demi Allah!

Kami menyimpan cita-cita di dalam dada..bahawa kami ingin sekali menyalami tangannya. Menyela-nyela jari kami di celahah jari sucinya..

Bahkan wajah yang mulia itu kami sangat harapkan agar dapat ditatapi. Kerana sekiranya mata-mata ini tidak dapat memandangnya pada hari Kiamat (minta dijauhkan Allah SWT), masakan Syafaatnya kami terima?

Lalu terduduklah kami..!!

Mengerutkan dahi dan mula mengamati setajamnya terhadap apa yang telah dibuat oleh keseluruhan pancaindera kurniaanMu ini Ya Rabb!

Di saat mata hati ini berharap dengan seharap-harapnya untuk menyalami tangan yang mulia itu..tiba-tiba teringat kami akan noda dan dosa yang terpalit padanya..

Benarkah tangan? Tangan pun mengiyakannya!

Bagaimana tangan mengiyakannya?

Dengan izin Allah SWT yang berfirman :

اليوم نختم على أفوههم وتكلّمنا أيديهم وتشهد أرجلهم بما كانوا يكسبون
Maksudnya : Pada hari ini Kami tutup mulut mereka: Dan berkata-katalah tangan-tangan mereka serta kaki-kaki mereka turut menjadi saksi kepada Kami di atas apa yang telah dilakukannya. (Surah Yaasin : Ayat 65)

Bukankah tangan ini memegang yang haram ketika ada ruhnya (upayanya)? Sedangkan Tangan Baginda amat terjaga dari yang haram!

Lalu bagaimana?

Sekiranya tangan ini tidak diizinkan menyalami lantas mengucupi tangan mulianya yang terjaga dari yang haram..dengan jalan apa lagi hendak kami kenalkan diri ini pada Baginda di padang Masyar?

Dengan mata?

Pun tidak!

Mengapa wahai mata?

Lalu mata menjawab : Sesungguhnya aku telah melihat yang haram! Sedangkan matanya yang mulia itu amat terjaga dari yang haram..

لا حول لنا ولا قوّة الاّ بالله العليّ العظيم
Tiada daya upaya dan kekuatan sedikitpun bagi kami kecuali seizin Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Duhai Allah..

Allah..Allah..Allah..

Yang Maha Menguasai setiap makhlukNya..

lagi Maha Pemurah KeampunanNya..

Ampunkanlah kami serta pandanglah kami ini dengan pandangan RahmatMu..agar dengannya dapat pula kami memandang pada wajahnya yang mulia itu di hari yang tiada Syafaat kecuali SyafaatMu melaluinya..

Hanyalah padaMu lah talqin buat hati..Hanya padaMu lah pengaduan ini..

4 Comments:

  1. Anonymous said...
    *(Minta betulkan andai ada kesilapan)*
    Rasulullah SAW bersabda bermaksud:
    “Tuhan kita turun ke langit dunia pada waktu malam tatkala tiba sepertiga malam yang akhir lalu berfirman: Siapakah yang berdoa kepada-Ku nescaya aku terima, siapakah yang meminta kepada-Ku nescaya Aku beri dan siapakah yang meminta ampun nescaya Aku ampuni.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
    Mengapa Allah masih mencari hamba-Nya yang jahat, membangkang dan suka berpaling dengan sombong? Kecintaan apakah itu yang boleh memaafkan sekeji-keji dan sehina-hina manusia? Betapa lembutnya Allah dan Maha Pengasih lagi Penyayang kepada makhluk-Nya.
    Dengan cinta-Nya ditutupi segala aib hamba yang hina, memberi peluang berjuta kali dan menangguhkan seksa untuk tetap setia menunggu di langit dunia, bilakah agaknya hamba-Nya ini mahu membersihkan diri.
    Saat Allah mencintai seseorang, tempat pertama menerima sentuhan cinta itu ialah 'hati' mereka. Di situlah Allah lenyapkan segala rasa putus asa dan kesedihan akibat dosa mereka kemudian diganti dengan harapan dan keinginan untuk berubah menjadi insan bersih. Hati kita seeloknya selalu berbisik: “Aku tahu bila Allah mencintaiku, iaitu saat aku membenci segala kejahatanku.”
    {kiambang Senja}
    Anonymous said...
    Ingatlah wahai diri, dalam usaha ingin menjadi insan bertaqwa wujudkanlah kesungguhan didlm jiwa. Rentasi jalan ketaqwaan dgn ilmu diiringi harapan agar sentiasa dirahmati Allah. Sekali-kali jangan berputus asa. Drp Anas RA mengatakan bersabda Rasulullah SAW, bermaksud, jgnlah menghrp mati krn sesuatu kesusahan yg menimpa dirinya (berputus asa). Yang kamu harus perbuat ialah berdoa: Ya Allah hidupkanlah aku dalam kehidupan yg baik dan matikan aku dalam kematian yg baik.' Allah telah dtgkan kpd kita pembawa peringatan. Peringatan demi peringatan Rasulullah SAW telah sampaikan. Didlm sebuah hadith Rasulullah SAW bersabda 'Allah tidak akan menerima dalih (excuse)seseorg sesudah Dia memanjgkn usianya hingga mencapai 60 tahun.' Rasulullah SAW beri lagi peringatan. Utk memperoleh sifat-sifat yg baik Rasulullah SAW bersabda 'hendaklah kamu sering mengingati hazimil-lazat ya'ni maut kerana sifat-sifat baik boleh dihayati didalam dirinya, contohnya: ambia - rajin beribadat, sakinah - perasaan tenang, wara'- tidak mahu berbuat maksiat dan zuhud - tidak melekat hati kepada harta. Datang lagi peringatan yg menyatakan kerugiannya mencintai dunia krn apabila mati anak Adam maka putuslah hubungannya dgn dunia kecuali tiga perkara,iaitu sedekah jariah, ilmu yg bermanfaat dan doa anak yg soleh. Pada hari kiamat, bermulalah pengumpulan manusia utk dihisab. Maka sesiapa yg baik amalannya pd hari itu wajahnya putih dan berseri-seri. Dan pd yg tidk baik amalnnya wajahnya hitam suram. Kaki dan tangan menjadi saksi atas segala yg dilakukan sementara mulut ditutup. Kulit juga turut menjadi saksi.Diketika ini Rasulullah SAW memohon kpd Allah untuk memberi syafaat kpd umatnya. Baginda yg mulia akan berada samaada diShirathal Mustaqim (ya'ni titian yg berjaya dilalui oleh org yg mengamalkan dua sifat mulia amanah dan silaturrahim)atau diMizan (tpt timbangan dosa pahala) atau diHaudh (tpt menghilangkan dahaga). Mahunya, seratus tingkat syurga yg disediakan dipenuhi oleh umatnya. Betapa mulianya hati Baginda SAW. Mahasuci Allah yg telah mengatur segala sesuatu dengan sempurna. Selawat dan salam buat junjungan kita Rasulullah SAW Rasul tercinta.
    Alhamdulillah. Terima kasih Ustaz kerana sudi berkongsi ilmu. Dari mydy...
    Anonymous said...
    Buat renungan diriku serta sahabat-sahabat yang ku kasihi…

    (KESATKAN AIR MATAMU)

    Seorang penyair mengatakan:
    “Segala kebaikan Allah walau lama
    Laksana kerdipan mata yang menangis
    Betapa banyak kemudahan datang setelah keputus-asaan
    Dan betapa banyak keputus-asaan datang setelah kesungguhan
    Maha Suci Dzat yang selalu memaafkan walau kita selalu bersalah
    Dia selalu memaafkan hamba-Nya walau mereka bersalah
    Dia yang memberi kepada orang yang bersalah
    Dan keagungan-Nya tidak menghalangi-Nya untuk memberi kepada orang yang bersalah…”
    Dalam kitab Musnad […]
    Anonymous said...
    segala puji hanya bagi Allah.. yang mengurniakan untukmu kebolehan menulis berhikmah lantas mengetuk pintu hati kami yang meneliti akan coretannya.. Moga rahmat Allah sentiasa bersama..

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds