Hidup hanya ujian diri..

"..Nak pergi ke tak pergi..?..Kalau pergi, mesti jam teruk waktu ni..". Bisik Ana. Bermonolog sendirian Ana dalam keadaan jam sebegini. Antara nak balik terus ke Terengganu atau melawat sahabat yang sakit kat KJMC.

Bukannya taknak melawat sahabat tapi kesesakan lalu lintas menyebabkan Ana berfikir banyak kali. Ana ingat, kalau tak sempat melawat hari ni, Ana nak call dulu sahabat tu, kemudian pulang dari bercuti raya nanti, barulah melawat. Lagipun, Mak minta Ana sampai ke Terengganu sebelum Maghrib. Nak berbuka sama-sama kata Mak. Fikir punya fikir, akhirnya Ana bulatkan tekad.. Ana terus ambil roundabout seksyen 4, belok arah pukul 3 (istilah pemandu ketika di roundabout), Ana memecut laju ke KJMC..


KJMC, BILIK RAWATAN..

"..Ni semua ujian dariNya..Ujian yang menimpa kita ni..adalah kerana Allah nak menaikkan maqam kita. Nak tengok kita redha dan sabar ke tidak atas ujian ini." Kata Ana pada sahabat. Mata sahabat dan Ana bertemu. Nampak mata putihnya agak kekuningan. Sakit kuning katanya. Kesian Ana pada sahabat. Baik orangnya dan taat pada orang tua. Mudahan sahabat selamat. Amin.


UJIANNYA UNTUK TAQARRUB..

Allah telah berfirman di dalam Al-Quran :

أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا ءامنا وهم لا يفتنون
Maksudnya : Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata : " Kami beriman." Sedangkan mereka tidak diuji. (dengan sesuatu cubaan)?.(Al-Ankabut :2)

Bercakap tentang ujian, masing-masing kita ni, diuji sesuai dengan kemampuan diri. Allah berfirman lagi di dalam Al-Quran :

لايكلف الله نفسا الا وسعها
Maksudnya : Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.. (Al-Baqarah : 286)

Sebenarnya sama ada kita sedar atau tidak, sekarang ni pun kita sedang diuji. Macam-macam ujian yang telah kita hadapi, sedang dan akan hadapi. Ana yang sedang menaip ni pun Allah uji. Uji nak taip sesuatu yang boleh datangkan manfaat ataupun sebaliknya. Di sinilah peranan akal manusia dalam menerima dan menghadapi ujianNya. Kita padu akal dan Syariat agar setiap ujianNya menambahkan taqarrub kita kepada Allah SWT.


KETAHUILAH..2 UMAR SUDAH DIUJI..

Pernah satu ketika Gabenor Azerbaijan yang bernama Utbah bin Farqad menghadiahkan habishh (sejenis makanan lazat yang diperbuat dari kurma dan minyak sapi) kepada Amirul Mukminin.

Di saat Umar mengecap makanan lazat tersebut, bertanya Umar kepada utusan Gabenor tersebut : " Apakah makanan ini juga dimakan oleh rakyat biasa di negara kamu.."

Jawab utusan Utbah : .." Tidak Ya Amirul Mukminin. Ini adalah makanan para bangsawan.."

Serta merta Umar berkata : " Bawalah kembali makanan ini dan serahkan suratku pada Utbah bin Farqad!"....


Isi kandungan Surat Umar buat Utbah bin Farqad :

Dari Umar Al-Khattab Hamba Allah:
Wahai Utbah bin Farqad..Ketahuilah wang yang ada padamu yang dengannya kamu membeli keperluanmu, bukanlah milik ibu bapamu! Demi Allah aku lebih suka menjadi orang yang terakhir mengecapi makanan lazat setelah semua rakyat merasainya dan aku juga ingin menjadi orang pertama yang merasai kelaparan di saat musim kemarau sebelum rakyat merasainya.

Maha Suci Allah yang telah menjadikan Umar sebagai pemimpin! Pemimpin yang menyedari hisab Allah itu amat sempurna..!

Teringat pula Ana kisah Cicit Sayyidina Umar iaitu Amirul Mukminin Umar bin Abdul Aziz.

Tahukah sahabat-sahabat sekalian, setelah rakyat membai'ah Umar bin Abdul Aziz sebagai Amirul Mukminin, berkata seseorang padanya : " Ya Amirul Mukminin. Inilah kenderaan bagi Amirul Mukminin." Sambil mengisyaratkan pada seekor kuda yang bagus. Sambil berjalan menuju keldainya, berkata Umar : " Demi Allah aku lebih suka menaiki kenderaanku yang sedia ada!"

Subhanallah! Bukankah 2 Umar ini merupakan Amirul Mukminin? Yang mampu memiliki segala yang diingini? Bermewahan, bermegah-megah..agar disebut-sebut Amirul Mukminin!
Tetapi mereka tidak begitu! Mereka bukan seperti kebanyakan pemimpin yang tenggelam dalam tipu daya kuasa, kaya, glamour,pujian...sebaliknya mereka menyedari bahawa mereka hanya hamba Allah yang sedang diuji dan mereka telah berjaya dalam ujianNya..

Takutlah padaNya. Dekatilah DIA. Bukankah DIA telah berfirman : Sesungguhnya DIA lebih dekat daripada urat lehermu..(Maksud Surah Qaaf : 16)


DAH SAMPAI?
Tepat-tepat 3.30ptg, bertambah sorang lagi rakyat Terengganu yang balik kampung. Aduh..laju jugak Ana bawak kereta..

Ana hulur tangan mencari-cari penyelak pintu pagar besi..tarik engsel yang terkunci rapat..kemudian pelan-pelan Ana tolak pintu pagar. Berkeriut bunyi karat-karat yang bergesel sesama sendiri..

" Assalamualaikum Ya Ahla Dar Qaum Al-Mukimin. Antum Saabiquun, Wa Nahnu Laahiquun.." (Salam sejahtera Wahai Ahli perkampungan orang-orang Mukmin, Kamu telah mendahului dan kami akan mengikuti) .

Ucap Ana pada Ahli Kubur. Ana singgah kubur jap sebelum masuk umah. Seperti selalu, Ana jumpa Nenda dulu..

Nesan-nesan seakan memutih bertaburan menyambut kedatangan Ana. Wangian kemboja dan bunga tanjung menusuk-nusuk ke hidung. Ana tengok nesan-nesan sekeliling... Ada yang terjaga rapi tapi kebanyakannya..terbiar...Lalang lebih tinggi dari nesan yang terpacak..!

"...Emm..beginilah kalau dah pergi..jarang sanak-saudara nak menjenguk.." Bisik Ana.


BERZIARAHLAH..
Ada benarnya kan? Kadang-kadang sedih bila melihat kubur-kubur yang terbiar. Lalang semakin meninggi. Rumput liar mula memanjang. Semalu seakan tidak malu membelit batu-batu mati...

Terfikir Ana.. "Kemanalah agaknya sanak-saudara mereka?"..

Nak kata takda masa..lama mana sangatlah waktu yang diambil untuk menjeguk mereka yang dah dijemput Ilahi? Apatah lagi orang-orang tua kita yang dah pergi..Tapi..sesekali bila difikirkan balik, betul juga takda masa. Maklumlah masing-masing sibuk..Nak ke masjid pun tak sempat, apatah lagi nak ke kubur!


BIASAKANLAH DENGAN BAU TANAH..
Teringat Ana satu Hadis Qudsi yang dinaqalkan oleh Imam Al-Ghazali : "..Hati -hati yang mati itu umpama kubur. Indah di luar, di dalamnya mengerikan."

Wanau'zubillah min zaalik!

Sahabat-sahabat yang Ana dikasihi, entah-entah hati kita ni..sedang mati? Mati sebelum mati!Sebab tu kita pun payah nak ingat pada mati..Logiknya, jika kita sendiri tak ingat pada mati, nak ingat pada kematian orang lain..lagilah jauh..

Cuba kita renung balik..sejujurnya, pernahkah kita bertanya pada diri kita ni..." Agak-agaknya bilalah aku akan diusung ke sini?" Pernahkah?

Jika pernah, apakah kita mengambil peringatan di atas kematian demi kematian yang telah berlalu? Jangan sampai saat orang menyebut.." Ustaz Rashidy takde dah pagi tadi.." baru kita nak sedar!

Sedarlah. Hidup ini hanyalah ujian buat kita. Ujian kehidupan yang berakhir di Dar Qaum Al-Mukminin (Perkampungan Orang-orang Muminin). Ziarahlah kubur selalu. Lebih-lebih lagi di bulan yang penuh keberkatan ini. Perbanyakkanlah kita mengingati ibu-bapa, nenek moyang dan sanak saudara kita yang telah pergi. Bukankah Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud :

" Sesungguhnya saya teringat sangatlah pada Bonda saya yang telah dimaqamkan di Abwa."..

Betapa sucinya kasih sayang Rasulullah SAW. Pada Bonda yang telah melahirkan, membesarkan. Inilah fitrah hati. Lurus dan tulus. Buktikanlah ingatan yang berpanjangan dan kasih sayang kita pada mereka..Ambillah keinsafan dengan menatap nesan-nesan yang terpacak. Biasa-biasakanlah diri dengan pacat, cengkerik dan bau-bau tanah yang akan sebati dengan diri. Hayatilah kesunyian di sana..mereka sudah kembali..kita pula akan mengikuti...Bukankah kita juga pasti ke sana?-Salam Penghujung Ramadhan.

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds